Met een high five uit elkaar!

Met een high five uit elkaar!

Met een high five uit elkaar!

In april 2023 werden wij gevraagd mee te denken over een bedrijfsbeëindiging bij een van onze opdrachtgevers. Het bedrijf had als gevolg van omzetverlies door corona en andere tegenslagen geen bestaansrecht meer. De medewerkers waren op de hoogte van het feit dat de financiële situatie van het bedrijf niet rooskleurig was, omdat er nog maar één groot project liep en er gekort werd op uren en extra beloningen.

Samen met het managementteam hebben we bekeken welke beëindigingsopties er waren. Bij alle partijen leefde de wens om voor een mensgerichte aanpak te kiezen. Het managementteam heeft besloten ons in te schakelen om dit traject uit te voeren. Eén van onze medewerkers is als HR-regisseur op dagelijkse basis in het bedrijf aan de slag gegaan. Het bedrijf had geen eigen HR-afdeling, waardoor onze HR Regisseur alle HR-taken uitvoerde alsmede, in overleg met het managementteam, de regie voerde over de bedrijfsbeëindiging.

De twee opties voor bedrijfsbeëindiging waren faillissement of liquidatie. Bij faillissement wordt de afwikkeling van het bedrijf geregeld door een curator. Schuldeisers hebben dan voorrang op medewerkers, waardoor deze van de eene op de andere dag hun baan kwijtraken en het krijgen van een transitievergoeding niet vanzelfsprekend is. Bij liquidatie blijft het bedrijf zelf verantwoordelijk voor de afwikkeling van schulden en arbeidscontracten.

Omdat een mensgerichte aanpak bij faillissement niet mogelijk is, hebben we gezamenlijk gekozen voor liquidatie, onder het motto: “Met een high five uit elkaar”.
Het bedrijf beschikte op dat moment nog over voldoende middelen om de liquidatie te kunnen bekostigen.

Een mensgerichte liquidatie

Een mensgerichte liquidatie begint met open en transparante communicatie met de medewerkers. We hebben alle medewerkers opgeroepen voor een personeelsvergadering. Tijdens deze vergadering zijn de medewerkers meegenomen in de huidige financiële situatie van het bedrijf, de prognose en eventuele toekomstscenario's.

Het bedrijf kon de medewerkers nog drie maanden werk bieden, daarna zou de bedrijfsvoering worden stopgezet. De procedure voor het verkrijgen van UWV ontslagvergunningen is toegelicht. Daarnaast hebben we de medewerkers gepresenteerd welke mogelijkheden het bedrijf kon bieden om te helpen bij het vinden van een nieuwewerkgever.

Wat heeft de organisatie kunnen bieden aan de medewerkers?

Om het proces van uitdiensttreden zo mensgericht mogelijk te laten verlopen heeft de organisatie iedere medewerker de keuze gegeven uit onderstaande opties. Zo kon men gebruikmaken van de opties die optimaal aansloten bij de persoonlijke situatie van de medewerker:

  • TMA-talentenanalyse: geeft inzicht in de talenten en het voorkeursgedrag van de medewerker
  • TMA-beroepsinteresse analyse: geeft inzicht in beroepsinteresses van de medewerker
  • Loopbaancoaching: ondersteuning bij het versterken van competenties en vaardigheden, hulp bij het vinden van een passende nieuwe baan
  • Banenmarkt: een gelegenheid om kennis te maken met potentiële nieuwe werkgevers
  • Nomineer jezelf voor uitdiensttreding: een mogelijkheid om zelf te bepalen eerder uit dienst te gaan met een aantrekkelijke vaststellingsovereenkomst
  • Maatwerk VSO: vaststellingsovereenkomst op maat, waarin ook aandacht is voor scholing en ontwikkeling
  • Bemiddeling overstap concurrenten: concurrenten in de markt benaderd en met hen afgesproken dat de medewerkers voorrang zouden krijgen in sollicitatieprocedures.

Wat heeft dit opgeleverd?

  • Alle 70 medewerkers hebben een nieuwe werkgever gevonden
  • 5 vaststellingsovereenkomsten op maat opgesteld
  • 3 medewerkers schakelden een jurist in. Na uitleg van onze werkwijze heeft niemand verdere juridische stappen ondernomen
  • Het bedrijf heeft van meerdere medewerkers complimenten ontvangen voor de open en transparante aanpak
  • Bedrijf en medewerkers gingen met een high five uit elkaar

Conclusie

Bij een bedrijfsbeëindiging kan een mensgerichte aanpak het verschil maken. Door open en transparante communicatie en het bieden van ondersteuning, kun je medewerkers helpen om deze moeilijke periode zo goed mogelijk door te komen. De keerzijde van een mensgerichte aanpak is wellicht de duur van het traject, de kosten en het vraagt veel tijd en inzet van het managementteam en ondersteuners. Maar daar zijn wij voor!

Leer ons kennen!

Ontdek de gezichten achter HR to go en maak kennis met ons geweldige team!

Ontmoet ons team
Cases

Nog meer cases

Samenwerken vanuit Talenten.

Aan ambitie, passie, vrijheid en creativiteit geen gebrek in deze organisatie. Maar hoe zorg je ervoor dat dit niet ten koste gaat van een efficiëntie en goede samenwerking?

Bekijk case

Succesvol begeleiding geven aan demotie.

Wanneer er over demotie wordt gesproken heeft dit vaak een negatieve lading. Toch is het mogelijk om dit op een mensgerichte manier in goede banen te leiden.

Bekijk case

Contactformulier

Ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen of heb je gewoon een vraagje? Neem gerust contact op!

Bedankt! Het contactformulier is verzonden
Oeps! Er is iets mis gegaan. Probeer het opnieuw.